Het Europees aanrijdingsformulier is een essentieel document bij een verkeersongeval. Het stelt betrokkenen in staat om een schadeclaim in te dienen bij de verzekering, met een duidelijke beschrijving van de omstandigheden en aansprakelijkheden van beide partijen. Dit gestandaardiseerde formulier vereenvoudigt de verwerking van schadegevallen op Europees niveau, en het is belangrijk om het nauwkeurig in te vullen om complicaties bij de schadeafhandeling te voorkomen.

In dit artikel leiden we u door de stappen om het Europees aanrijdingsformulier in te vullen, met speciale aandacht voor het centrale gedeelte en de tekening, die vaak onzekerheden met zich meebrengen. We zullen ook het RDR-systeem (Regeling Directe Aansprakelijkheid) uitleggen, een belangrijk mechanisme voor de afhandeling van schades.


1. De eerste stappen: het bovenste deel van het formulier

Voordat we ingaan op de details van het centrale gedeelte en de tekening, is het nuttig om kort de eerste secties van het formulier te vermelden. Deze secties bevatten algemene informatie en zijn relatief eenvoudig in te vullen:

  • Informatie over de bestuurders: Dit omvat de namen, adressen, voertuigkentekens, verzekeringsmaatschappijen, enzovoort.
  • Informatie over het ongeval: Datum, tijd, plaats van het ongeval, aanwezigheid van getuigen, zichtbare schade.

Deze informatie moet zorgvuldig worden ingevuld om misverstanden te voorkomen.


2. Het centrale gedeelte van het formulier: de kern van de verklaring

A. De vakjes voor de omstandigheden van het ongeval

Het centrale gedeelte van het Europees aanrijdingsformulier bevat een reeks genummerde vakjes (van 1 tot 17) die de omstandigheden van het ongeval beschrijven voor elk van de voertuigen. Dit is een cruciale sectie omdat deze rechtstreeks van invloed is op de analyse van de aansprakelijkheid door de verzekeraars.

Elke bestuurder (A en B) vinkt de vakjes aan die het beste zijn of haar betrokkenheid bij het ongeval beschrijven. Deze vakjes behandelen verschillende situaties, zoals:

  • “Reed in dezelfde richting en op een andere rijstrook”
  • “Veranderde van rijstrook”
  • “Reed achteruit”
  • “Reed weg van een parkeerplaats”
  • “Botste op achterzijde”

Het is belangrijk om deze opties goed te begrijpen en alle relevante vakjes aan te kruisen. Als meerdere vakjes van toepassing zijn, kunt u er meerdere aankruisen. Het is echter essentieel dat beide bestuurders het eens zijn over de aangekruiste vakjes, omdat dit de elementen zijn waarmee de verzekeraar de verantwoordelijkheid voor het ongeval kan bepalen.

B. De opmerkingen

Onder de vakjes kunt u extra informatie geven in het veld voor opmerkingen. U kunt dit veld gebruiken om aanvullende omstandigheden van het ongeval te verduidelijken die niet goed door de aangekruiste vakjes worden weerspiegeld. Dit kan nuttig zijn om bijvoorbeeld aan te geven of een externe factor een rol heeft gespeeld (zoals ontbrekende verkeersborden, onduidelijk aangekondigde wegwerkzaamheden, enz.) of om details te verduidelijken over het gedrag van het andere voertuig tijdens de aanrijding.

Let op: alle opmerkingen moeten feitelijk en objectief blijven, zonder beschuldigingen of persoonlijke interpretaties.


3. De tekening: visuele weergave van het ongeval

Een van de meest gevreesde onderdelen van het aanrijdingsformulier is vaak de tekening. Toch is het essentieel om de omstandigheden van het ongeval te verduidelijken. De tekening helpt om de posities van de voertuigen voor en tijdens de botsing te illustreren.

A. Hoe maakt u de tekening?

U hoeft geen kunstenaar te zijn om een goede tekening te maken op het aanrijdingsformulier. Hier zijn enkele tips om u te helpen:

  1. Teken de voertuigen duidelijk: Gebruik rechthoeken om de voertuigen weer te geven. Identificeer elk voertuig met de letter A of B.
  2. Geef de weg en relevante elementen aan: Teken de weg met de rijstroken, verkeersborden, verkeerslichten, verboden rijrichtingen, kruispunten, enz. Elk relevant element moet op de tekening staan.
  3. Geef het botsingspunt aan: Gebruik een kruis om aan te geven waar de botsing op de voertuigen plaatsvond.
  4. Geef de rijrichtingen aan: Gebruik pijlen om de rijrichting van de voertuigen aan te geven. Dit helpt om te begrijpen hoe de voertuigen zich vlak voor het ongeval bewogen.
  5. Wees duidelijk en beknopt: De tekening moet eenvoudig maar nauwkeurig zijn. Het is niet nodig om de tekening te overladen met onnodige details. Het doel is om de feiten te illustreren, niet om een artistieke visie van de scène te geven.

B. Handtekening

Zodra de tekening klaar is en u het eens bent met de andere bestuurder, moet u het formulier ondertekenen. Het is essentieel dat beide bestuurders het document ondertekenen, want zonder handtekeningen heeft het aanrijdingsformulier geen wettelijke waarde.


4. Het RDR-systeem: een hulpmiddel om de aansprakelijkheidsregeling te vereenvoudigen

De Regeling Directe Aansprakelijkheid (RDR) is een overeenkomst tussen verzekeraars die de afhandeling van schades met motorrijtuigen vereenvoudigt. De RDR is van toepassing voor schades tussen Belgische verzekerden en op voorwaarde dat er geen gewonden zijn. Dankzij dit systeem vergoedt de verzekeraar van de niet-schuldige bestuurder direct zijn of haar eigen verzekerde, zonder tussenkomst van de verzekeraar van de andere partij. Dit versnelt de procedure en zorgt voor een vlottere schadeafhandeling.

Het RDR-systeem is gebaseerd op een matrix van verantwoordelijkheden die meer dan 40 standaardongeluksituaties dekt, zoals kop-staartbotsingen, het niet verlenen van voorrang, enz. Afhankelijk van de aangekruiste vakjes op het aanrijdingsformulier en de verstrekte uitleg, bepaalt de verzekeraar welke situatie overeenkomt met het ongeval en past de vooraf vastgestelde aansprakelijkheidsregels toe. In de meeste gevallen verloopt deze procedure snel en verkort het de vergoedingsduur.


Conclusie

Het nauwkeurig invullen van een Europees aanrijdingsformulier is essentieel voor een snelle en efficiënte afhandeling van uw schadedossier. Het centrale gedeelte en de tekening zijn de belangrijkste elementen, omdat ze de exacte omstandigheden van het ongeval beschrijven. Neem de tijd om elk vakje goed te begrijpen en maak een eenvoudige maar nauwkeurige tekening. Aarzel niet om hulp te vragen aan een professional of een getuige als u twijfelt. Dankzij het RDR-systeem worden de procedures bovendien vergemakkelijkt en ontvangt u snel een vergoeding als u niet aansprakelijk bent.

Zorg ervoor dat u altijd een exemplaar van het aanrijdingsformulier in uw voertuig hebt, zodat u klaar bent om te reageren in geval van een ongeval.


Gerelateerde artikelen

25% korting op de Omnium waarborgen bij onderschrijving van een Full Omnium of Full Omnium TOP voor 30/4/25