De nieuwe BMW R 1300 R: de nieuwe dynamische roadster met boxermotor oogt en rijdt merkbaar sportiever, met een dynamische stijl en een gespierd en atletisch design. Vier aantrekkelijke uitrustingsvarianten.

De ontwikkeling van de nieuwe BMW R 1300 R had als doel om de dynamische roadster met boxermotor zowel op visueel als technisch vlak te verbeteren. Naast het assertievere, sportievere design kunnen klanten het dynamische potentieel van de motorfiets nog verder opvoeren met uitrustingskenmerken zoals de Performance-variant, inclusief sportvering, korte hendels, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC-Shift, twee extra sportschermen, sportzitting, motorspoiler en sportbanden. Tegelijkertijd blijft de BMW R 1300 R een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en tourtochten. Dankzij opties zoals de verwarmbare zitting, Riding Assistant, het hogere windscherm en de vele bagagemogelijkheden kan de motorfiets bovendien perfect worden afgestemd op de meest individuele behoeften.

De basisversie van de BMW R 1300 R wordt aangeboden in Snapper Rocks metallic maar daarnaast zijn nog bijkomende uitvoeringen verkrijgbaar, waaronder de Exclusive-versie in Racing Blue metallic, de sportgerichte Performance-versie in Lightwhite uni en de hoogwaardige Option 719 Kilauea in Blackstorm metallic.

Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier als tourcomfort.

De ontwikkelaars van BMW Motorrad wilden de nieuwe BMW R 1300 R gevoelig dynamischer en sportiever maken dan zijn voorganger. Dat doel vervult de nieuwe dynamische roadster met boxermotor trouwens niet alleen met zijn design, motor en chassis: er werd ook veel belang gehecht aan de ergonomie, met de nadruk op het creëren van een sportievere, actievere rijhouding.

De ergonomische driehoek, gevormd door het stuur, de voetsteunen en de zitting van de nieuwe BMW R 1300 R, is dan ook ontworpen om de rijder merkbaar meer naar voren over het voorwiel te positioneren dankzij de iets naar achteren geplaatste voetsteunen en het vlakkere stuur. Dat resulteert met name in een verbeterde feedback van de voorkant, vooral bij een sportieve rijstijl, met een nog betere beheersbaarheid als resultaat. Tegelijkertijd maakt de sportieve zitpositie het nog steeds mogelijk om ontspannen te touren en te cruisen, zelfs met een passagier. Optioneel is ook een Comfort-stuur verkrijgbaar.

De ruime keuze aan zittingen garandeert een optimale zithoogte, terwijl het nieuw ontwikkelde bagagesysteem met elektrische koffers en slimme tanktas de R 1300 R perfect afstemt op comfortabele tourtochten en vakantiereizen.

De roadsters met boxermotor van BMW genieten al jaren een uitstekende reputatie bij vrouwelijke klanten en vooral bij herstarters. Dat is te danken aan hun goede toegankelijkheid en lage zithoogte. Daarom werd bij de ontwikkeling van de nieuwe R 1300 R eens te meer bijzondere aandacht besteed aan de zithoogte, die ruim onder de 790 millimeter blijft. Naast de standaardzitting zijn er af fabriek nog diverse andere zittingen verkrijgbaar als afzonderlijke opties.

Voor tour- en vakantieritten kan de nieuwe BMW R 1300 R worden uitgerust met een nieuw ontwikkeld koffersysteem en kofferhouders uit het gamma originele accessoires van BMW Motorrad, alsook met een voorbereiding voor het koffersysteem als optionele uitrusting af fabriek. De koffers hebben een inhoud van respectievelijk 26 en 29 liter. Beide koffers zijn geëlektrificeerd en kunnen worden ontgrendeld met de centrale vergrendeling. Ook zijn ze allebei voorzien van binnenverlichting en heeft de koffer aan de linkerkant een USB-C-oplaadpoort. De tanktas is eveneens nieuw. Ze is voor het eerst volledig zonder riemen en wordt aan de motor bevestigd via een tankring.

Robuuste boxermotor met uitmuntende vermogens- en koppelwaarden in combinatie met een geoptimaliseerde soepelheid en efficiëntie.

De boxermotor van de nieuwe BMW R 1300 R heeft een cilinderinhoud van precies 1.300 cm³, terwijl de verhouding tussen boring en slag 106,5 op 73 millimeter bedraagt (voorganger: 102,5 op 76 millimeter). Deze grotere longinhoud is te danken aan een grotere cilinderboring en een nieuwe krukas met een kleinere slag. Zo haalt de motor een vermogen van 107 kW / 145 pk (voorganger: 100 kW / 136 pk), bij 7.750 t/min (ongewijzigd) en ontwikkelt hij een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 t/min (voorganger: 143 Nm bij 6.250 t/min). Daarmee is hij veruit de krachtigste in serie geproduceerde BMW-boxermotor tot nu toe. Het maximale motortoerental is 9.000 t/min.

Standaard worden drie rijmodi meegeleverd, zodat de motor optimaal kan worden aangepast aan alle wegomstandigheden. De Riding Modes Pro met de extra modi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’ en de rijmodusvoorselectie zijn als fabrieksoptie verkrijgbaar. Standaard motorkoppelregeling (MSR).

In standaarduitvoering heeft de nieuwe R 1300 R drie rijmodi om de motor aan te passen aan de individuele voorkeuren van de rijder. Met de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’ kunnen de rijeigenschappen op de meeste wegomstandigheden worden afgestemd. De rijmodus ‘Eco’ maakt het bovendien mogelijk om de innovatieve BMW ShiftCam-technologie vooral te gebruiken om het maximale rijbereik met één tank brandstof te bereiken. Op verzoek kan de nieuwe R 1300 R ook af fabriek worden uitgerust met de optionele ‘Riding Modes Pro’: deze optie omvat onder meer de extra rijmodi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’. Met de rijmodusvoorselectie kan de rijder de rijmodusknop gebruiken om een individuele selectie te maken. Op deze manier kan hij naar wens een gemakkelijk te beheren aantal rijmodi configureren om tijdens het rijden te selecteren.

De motorkoppelregeling (MSR) is steeds aanwezig, zelfs op de standaarduitvoering. Deze voorziening kan worden gebruikt om op een veilige manier onstabiele rijomstandigheden te vermijden die tijdens het uitrollen of terugschakelen kunnen optreden als gevolg van overmatige remslip bij het achterwiel. In deze gevallen opent MSR onmiddellijk de gaskleppen, zodat het weerstandskoppel wordt afgevlakt en de motorfiets zich stabiliseert.

Automated Shift Assistant (ASA) met volautomatische koppelingsbediening en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorrijervaring als optie verkrijgbaar.

Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden eenvoudiger en comfortabeler te maken. Onder het motto “Simplify your Ride” zorgen de geautomatiseerde koppeling en schakelovergangen ervoor dat de rijervaring nog meer centraal komt te staan, zonder dat dit ten koste gaat van de dynamiek van het schakelproces.

Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstalen hoofdframe en aluminium achterframe.

Het chassis van de nieuwe BMW R 1300 R werd volledig hertekend. Het middelpunt is het nieuwe plaatstalen hoofdframe, dat naast een sterk geoptimaliseerde installatieruimte voor een nog compactere lay-out ook een hogere stijfheid biedt dan het vorige model. Tijdens het herontwerpproces werd ook het achterframe volledig hertekend. In plaats van de vorige stalen buizenconstructie heeft de nieuwe R 1300 R nu een achterframe van gegoten aluminium.

In combinatie met een veel compactere aandrijfeenheid, zorgde het nieuwe ontwerp van het chassis voor een aanzienlijke concentratie van massa in de richting van het globale zwaartepunt. Tegelijkertijd is de nieuwe R 1300 R nog preciezer en stabieler bij het remmen, vergt hij merkbaar minder inspanning om te rijden en biedt hij een nog aangenamere nauwkeurige respons van de veerelementen.

Nieuwe omgekeerde telescoopvork en herziene EVO Paralever II-achtervering voor nog meer stuurprecisie. Nieuwe wielen ruim 1,4 kilogram lichter.

In de nieuwe BMW R 1300 R wordt de geleiding van het voorwiel verzorgd door een nieuwe omgekeerde telescoopvork met een binnenbuisdiameter van 47 mm. De achterwielgeleider van de nieuwe R 1300 R werd eveneens opnieuw ontworpen. De grootste troef van de Evo Paralever II schuilt in zijn gevoelig stijvere verbinding via de vering in het frame en een doorlopende snelspanas in de swingarm.

De nieuwe R 1300 R heeft ook nieuwe 17″-velgen in gegoten aluminium met holle spaken. Alles bij elkaar wegen ze ruim 1,4 kilogram minder dan de bestaande wielen. Het lagere rotatiegewicht optimaliseert zowel de acceleratie- en remrespons als de rijeigenschappen.

De nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), met belastingcompensatie en dynamische aanpassing van de schokdemping en veeruitslag, is als optie verkrijgbaar. ’s Werelds eerste in serie geproduceerde telescoopvork met instelbare veerverhouding.

Met zijn dynamische afstelling van de demping en verstelbare veersteun achteraan biedt het standaard gemonteerde elektronische Dynamic ESA-systeem zelf een hoge mate van rijveiligheid en rijplezier op de meest uiteenlopende terreinen.

De elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat echter nog een stap verder en combineert de dynamische afstelling van de schokdempers voor- en achteraan met een overeenkomstige afstelling van de veerstijfheid (naargelang de gekozen rijmodus, de rijomstandigheden en de manoeuvres). Daarmee is de nieuwe BMW R 1300 R de eerste in serie geproduceerde motorfiets met een omgekeerde telescoopvork waarmee de veerverhouding kan worden aangepast. De verstelbare veersteun compenseert automatisch de belasting. Met DSA profiteert de rijder van een nog verfijnder rijgedrag en meer vrijheid bij het sturen.

Standaard uiterst krachtig remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro. Een sportremsysteem is als fabrieksoptie leverbaar.

De R 1300 R wordt standaard geleverd met een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vaste remklauwen met vier zuigers aan de voorzijde en een enkele schijfrem met een zwevende remklauw met twee zuigers aan de achterzijde in combinatie met BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R 1300 R kan als fabrieksoptie worden uitgerust met een sportremsysteem. Naast een sportievere look met titaniumkleurige remklauwen, biedt dat systeem licht verbeterde remprestaties.

Standaard ‘full led’-koplamp in dynamisch achthoekig design en overal uiterst geavanceerde ledverlichting. Headlight Pro met adaptieve richtingaanwijzer als fabrieksoptie verkrijgbaar.

BMW Motorrad wordt beschouwd als dé pionier op het vlak van motorveiligheid en aanverwante innovaties. Daarom wordt de nieuwe R 1300 R standaard geleverd met een nieuw ontworpen ledkoplamp in een dynamische achthoekige vorm, voorzien van een opvallend lichtpictogram.

Met het optionele Adaptive Turning Light wordt de dimlichtbundel van de standaard ‘full led’-koplamp geoptimaliseerd voor bochten door naargelang de hellingsgraad extra ledsegmenten te activeren. Op die manier wordt de bocht zo goed als volledig verlicht omdat het licht beweegt naar waar de motor heen rijdt. Door het lichtpatroon te optimaliseren, zorgt de dimlichtbundel voor een nog bredere en homogenere verlichting van de weg.

Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW) als fabrieksoptie verkrijgbaar om veilig en comfortabel te rijden.

De nieuwe BMW R 1300 R kan worden uitgerust met de Riding Assistant om nog veiliger en comfortabeler te rijden. Dat omvat Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW).

Voor het eerst beschikt de navigatievoorbereiding af fabriek over een elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort.

Met deze fabrieksoptie kan een navigatiesysteem of smartphone snel en veilig worden bevestigd en bediend met behulp van een houder. Voor het eerst heeft deze houder geen sleutel meer nodig: hij wordt elektrisch ontgrendeld voor maximaal gebruiksgemak.

Opties en originele accessoires van BMW Motorrad voor de nieuwe BMW R 1300 R.

BMW Motorrad biedt een uitgebreid gamma opties en accessoires om de nieuwe BMW R 1300 R verder te personaliseren.

Hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 R:

  • Dynamisch, sportief ontwerp.
  • Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier als tourcomfort.
  • Vier uitrustingsvarianten: basisversie, Exclusive, Performance en Option 719 Kilauea.
  • Robuuste lucht- en oliegekoelde tweecilinder-boxermotor met 107 kW (145 pk) bij 7.750 t/min en 149 Nm bij 6.500 t/min.
  • De ruime keuze aan zittingen garandeert een optimale zithoogte, terwijl het nieuw ontwikkelde bagagesysteem met elektrische koffers en slimme tanktas de R 1300 R perfect afstemt op comfortabele tourtochten en vakantiereizen.
  • Standaard worden drie rijmodi meegeleverd, zodat de motor optimaal kan worden aangepast aan alle wegomstandigheden.
  • De Riding Modes Pro met de extra modi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’ en de rijmodusvoorselectie zijn als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Standaard motorkoppelregeling (MSR).
  • Automated Shift Assistant (ASA) met volautomatische koppelingsbediening en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorrijervaring als optie verkrijgbaar.
  • Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstalen hoofdframe en aluminium achterframe.
  • Nieuwe omgekeerde telescoopvork en herziene EVO Paralever II-achtervering voor nog meer stuurprecisie.
  • Leverbaar als fabrieksoptie: nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), met belastingcompensatie en dynamische aanpassing van de schokdemping en veeruitslag. ’s Werelds eerste in serie geproduceerde telescoopvork met instelbare veerverhouding.
  • Nieuwe wielen ruim 1,4 kilogram lichter.
  • Krachtig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro om veilig te remmen, zelfs bij een grote kantelhoek.
  • Standaard ‘full led’-koplamp in dynamisch achthoekig design en overal uiterst geavanceerde ledverlichting. Headlight Pro met adaptieve richtingaanwijzer als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Front Collision Warning (FCW) om veilig en comfortabel te rijden als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Voor het eerst beschikt de navigatievoorbereiding af fabriek over een elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort.
  • Brede waaier aan opties, originele accessoires van BMW Motorrad.

De BMW Group

De BMW Group is met haar merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad de voornaamste constructeur ter wereld van premium-wagens en motorfietsen en aanbieder van hoogstaande financiële diensten en mobiliteitsdiensten. Het productienetwerk van BMW Group omvat meer dan 30 productielocaties wereldwijd. De onderneming heeft een wereldwijd verkoopnetwerk met vertegenwoordigers in meer dan 140 landen.

In 2024 verkocht de BMW Group wereldwijd meer dan 2,45 miljoen auto’s en meer dan 210.000 motorfietsen. Het resultaat voor belastingen in het boekjaar 2023 bedroeg € 17,1 miljard en de omzet € 155,5 miljard. Op 31 december 2023 telde de onderneming wereldwijd 154.950 werknemers.

Langetermijndenken en verantwoordelijk handelen waren altijd al de basis van het economisch succes van de BMW Group. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van BMW Group, van de toeleveringsketen over de productie tot het einde van de levenscyclus van alle producten.

Noot van de redactie: Wilt u een BMW verzekeren? Bereken hier uw premie!


Gerelateerde artikelen

25% korting op de Omnium waarborgen bij onderschrijving van een Full Omnium of Full Omnium TOP voor 30/4/25